Kodeks pracy stanowi, że (art. 237 ze znaczkiem 11) pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników jest zobowiązany do utworzenia służby bhp, pełniącej funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Z kolei pracodawca zatrudniający do 100 pracowników ma - zgodnie z kodeksem - obowiązek powierzenia zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Konkretną liczbę pracowników służby bhp ustala pracodawca, biorąc pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwości pracy. Jednocześnie kodeks zastrzega, że pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników ma obowiązek utworzenia wieloosobowej lub jednoosobowej komórki albo zatrudnić w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Z kolei pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników musi zatrudnić w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników. Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy lub wyznaczonemu członkowi zarządu.
Co z małymi firmami? Pracodawca teoretycznie może - po zdobyciu kwalifikacji w zakresie zadań służby bhp - sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
1) zatrudnia do 10 pracowników albo
2) zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
W praktyce jednak najczęściej firmy zlecają te zadania zewnętrznym behapowcom.
Zgodnie z kodeksem pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Kodeks stanowi także, że pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, nie mogą ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla nich następstw z powodu wykonywania zadań i uprawnień służby bhp. Ponadto właściwy inspektor pracy może nakazać utworzenie służby bhp, albo zwiększenie liczby pracowników tej służby, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.
Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach:
Każdy, komu powierzono wykonywanie zadań służby bhp musi spełniać wymagania kwalifikacyjne oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.